Sabtu, 25 Ogos 2012

Mengenali Planet-Planet Dalam Sistem Suria

MATAHARI





diameter: 1390000 km.
 massa: 1.989e30 kg
        suhu: 5800 K (permukaan)
       5600000 K (teras)

 kira-kira 70% hidrogen dan 28% helium oleh semua jisim lain ("logam") berjumlah kurang daripada 2%. Ini perubahan perlahan-lahan dari masa ke masa sebagai Matahari menukarkan hidrogen kepada helium dalam terasnya.Keadaan di teras (kira-kira dalaman 25% jejari) Matahari adalah melampau. Suhu 15600000 Kelvin dan tekanan 250000000000 atmosfera. Pada pusat teras ketumpatan Matahari adalah lebih daripada 150 kali ganda air.Kuasa Matahari (kira-kira 386 bilion bilion megawatt) yang dihasilkan oleh tindak balas pelakuran nuklear. Setiap kedua kira-kira 700,000,000 tan hidrogen ditukarkan kepada kira-kira 695,000,000 tan helium dan 5.000.000 tan (= 3.86e33 ergs) tenaga dalam bentuk sinar gamma. Kerana ia bergerak ke arah permukaan, tenaga terus diserap dan dipancarkan semula pada suhu yang lebih rendah dan lebih rendah supaya dengan masa ia mencapai permukaan, ia adalah cahaya terutamanya dilihat. Untuk terakhir% 20 cara untuk permukaan tenaga dibawa oleh perolakan yang lebih daripada oleh radiasi.




UTARID






Utarid adalah 58 juta km. dari Matahari.Ia adalah planet paling dekat dengan matahari.Ia mengambil masa hanya 88 hari Bumi Utarid mengelilingi Matahari. Planet ini adalah kosong dan berbatu dengan kawah banyak dibentuk oleh semua meteoroid dan komet yang telah terhempas ke planet.Sejak Pluto dinamakan planet kerdil pada tahun 2006,Utarid adalah kini planet terkecil dalam sysem suria kita.Ia hanya sedikit lebih besar daripada Bulan kita. Utarid tidak mempunyai bulan.Ia tidak mempunyai apa-apa air dan mempunyai hampir tiada atmosfera.Seperti Bumi, Utarid mempunyai tebing dan lembah.Sesetengah tebing tinggi batu.Planet berputar pada paksinya dengan perlahan-lahan, sekali dalam 59 hari Bumi.Suhu paling sejuk adalah -170 darjah Celsiusyang sangat sangat sejuk (-280 darjah F).Suhu paling hangat ialah 430 darjah Celcius(800 darjah F) yang sangat panas. ittle telah diketahui tentang Utarid sebelum tahun 1974.Saintis mempunyai masa keras belajar Utarid denganteleskop kerana silau terang Matahari.Pada tahun 1974 dan 1975 kapal angkasa tanpa pemandu yang dinamakan Mariner 10terbang oleh Utarid tiga kali dan menghantar kami maklumat. Tiga puluh tahun kemudian pada tahun 2004 NASA melancarkan sebuah kapal angkasa bernama MESSENGER untuk mengkaji Utarid.Selepas tiga flybys ia akan mula orbit Utarid pada tahun 2011.


ZURAH







        108200000 km (0,72 AU) dari Matahari
        diameter: 12,103.6 km
        massa: 4.869e24 kg


Zurah telah dikenali sejak zaman prasejarah. Ia adalah objek terang di langit kecuali Matahari dan Bulan. Seperti Utarid, ia popular dianggap sebagai dua badan berasingan: Eosphorus sebagai bintang pagi dan sore sebagai bintang petang,Venus adalah planet yang lebih rendah, ia menunjukkan fasa apabila dilihat dengan teleskop dari perspektif Bumi. Pemerhatian Galileo fenomena ini adalah bukti penting dalam memihak kepada teori heliosentrik Copernicus sistem solar.Tekanan atmosfera Venus 'di permukaan adalah 90 atmosfera (kira-kira sama seperti tekanan pada kedalaman 1 km di lautan Bumi). Ia terdiri kebanyakannya karbon dioksida. Terdapat beberapa lapisan awan kilometer tebal terdiri daripada asid sulfurik. Ini awan sepenuhnya mengaburi pandangan kita permukaan. Ini suasana padat menghasilkan kesan yang berjalan-jauh rumah hijau yang menimbulkan suhu permukaan Zurah 'oleh kira-kira 400 darjah untuk lebih 740 K (cukup panas untuk mencairkan plumbum). Permukaan Venus 'sebenarnya adalah lebih panas daripada Utarid walaupun hampir dua kali ganda lebih jauh dari Matahari. Terdapat kuat (350 kph) angin di puncak awan tetapi angin di permukaan adalah sangat perlahan, tidak lebih daripada beberapa kilometer sejam.Zurah mungkin sekali mempunyai jumlah yang besar air seperti Bumi tetapi semua rebus jauh. Zurah kini kering. Kebanyakan permukaan dataran dengan bantuan sedikit. Terdapat juga beberapa lekukan luas: Atalanta Planitia, Guinevere Planitia, Lavinia Planitia. Terdapat dua kawasan tanah tinggi yang besar: Terra Ishtar di hemisfera utara (kira-kira saiz Australia) dan Aphrodite Terra sepanjang khatulistiwa (kira-kira saiz Amerika Selatan). Dalaman Ishtar terdiri terutamanya daripada dataran tinggi, Lakshmi Planum, yang dikelilingi oleh gunung tertinggi di Zurah termasuk Montes Maxwell besar.

BUMI








Bumi dijangkakan telah berusia selama 4,600 juta tahun. Jarak purata Bumi dengan matahari adalah 149.6 juta kilometer.Bumi mempunyai lapisan udara dan medan magnet yang dipanggil magnetosfera yang melindung permukaan Bumi daripada angin suria, sinaran ultra merbahaya, dan radiasi dari angkasa lepas. Lapisan udara ini menyelitupi bumi sehingga ketinggian 700 kilometer dan yang selebihnya dianggap angkasa lepas. Lapisan udara ini dibahagin kepada Troposfera, Stratosfera, Mesosfera, Termosfera, dan Eksosfera



Lapisan ozon, setinggi 50 kilometer, wujud di lapisan Stratosfera dan Mesosfera dan melindungi bumi daripada sinaran ultra lembayung. Perbezaan suhu permukaan Bumi adalah di antara -70 °C sehingga 55 °C bergantung kepada iklim tempatan. Sehari di Bumi bersamaan 24jam dan setahun di bumi bersamaan 365.25 hari. Bumi mempunyai jisim seberat 59,760 juta juta tan, dengan luas permukaan 510 juta kmpersegi. Ketumpatan Bumi pada 5,500 kilogram setiap meter persegi digunakan sebagai unit perbandingan ketumpatan berbanding planet yang lain, dengan ketumpatan Bumi sebagai 1.Bumi mempunyai garis pusat sepanjang 12,756 kilometer. Graviti Bumi diukur sebagai 10 N kg-1 dijadikan unit ukuran graviti planet lain, dengan graviti Bumi sebagai 1. Bumi mempunyai 1 satelit asli iaitu bulan. 70.8% permukaan bumi diseliputi air. Udara Bumi terdiri daripada 78% nitrogen, 21% oksigen, dan 1% wap air, karbon dioksida, dan gas lain. Bumi dianggarkan mempunyai teras dalam bumi yang terdiri daripada besi nikel beku setebal 1,370 kilometer dengan suhu mencecah 4,500 °C, diselitupi pula oleh teras luar yang cair setebal 2,100 kilometer, diselitupi pula oleh mantle silika padu setebal 2,800 kilometer membentuk 83% isipadu bumi, dan akhir sekali diselitupi oleh kerak batu silika hampir 100 kilometer tebal.

Kerak bumi lebih nipis di dasar laut iaitu sekitar 5 kilometer. Kerak bumi terbahagi kepada beberapa bahagian dan bergerak melalui pergerakanplat tektonik (teori hanyutan benua) menghasilkan gempa bumi. Puncak tertinggi adalah gunung Everest setinggi 8,848 meter, dan lautan terdalam mencecah 10,924 m. Tasik tertinggi adalah tasik Titicaca, dan tasik terbesar adalah Laut Caspian. Lautan terbesar ialah Lautan Pasifik. Lebih 2/3 kawasan Bumi dilitupi oleh air dan 12% daripada kawasan Bumi merupakan padang pasir.

MARIKH












1 ulasan: